Alicante maart 2023

Zaterdag 11 maart om 3 uur zouden we van Rotterdam vliegen naar Alicante. Even naar de zon. De verwachte temperatuur was 3 weken geleden ca. 18 graden. Lekker, als je koud en nat weer gewend bent. In de week voor vertrek veranderde de voorspelling. Zaterdag zou het 29 graden worden, de dagen erna iets minder warm.

Eerst kwam zaterdag een mailtje van Transavia, dat de vlucht een klein uur vertraagd was. Daar bleef het gelukkig bij. Om 7 uur waren we op Alicante Aeropuerto. Een taxi genomen naar hotel Maya. Inchecken en uitrusten. Daarna naar buiten voor de avondmaaltijd. We maken het niet zo laat als de Spanjaarden, maar in de buurt was er een Italiaan die ons van eten voorzag. Terug naar het hotel en plat met de iPad.

Dit ws het uitzicht 's nachts. De zee ligt achter de bovenste rij lichtjes

Zondagmorgen, onze kamer ligt op het oosten, dus de zonsopgang hadden we uit de eerste hand.

Wat een spektakel, het was zo heftig dat het wel een beetje minder kon. Maar ja, daar gaan we niet over. Eerst ontbijt in het hotel. Volop en lekker, maar we hebben ons beheerst. Daarna naar buiten. Optimistisch als we waren met de sandalen aan, wat geen goed idee bleek, achteraf.

Langs de zee richting centrum gewandeld. Mooie boulevard, veel te zien, leuke mensen, vreemde mensen, enz. Kraampjes met zooi op de plaza de Santa Maria, toen hoorden we het rommelen in de verte. Wij erop af. Was de Hermandad… met drums aan het oefenen voor de processie in de Semana Santa. Heel leuk om te zien. Niet alleen de mensen van de Hermandad, maar ook veel kleine kinderen met een trommel. Daarna even in de kathedraal van Santa Maria gekeken en vervolgens naar het Mubag. Museu de Belles Artes Gravina, met mooie exposities, waaronder een waar schoenen een inspiratie waren voor kunstwerken. Dat kan dus ook. De schoenen waren ook prachtig en bijzonder.

Een uurtje later.

Daarna weer terug naar het hotel, even zitten op een bankje, naar de bellenblaas jongen gekeken, kopje koffie en strompelend op de sandalen terug naar Maya.

Douchen, rusten en de iPad. Op de google maps kijken naar een Indiaas restaurant, en jawel, Namaste, niet ver bij ons vandaan. We waren de enige eters, maar de kok had niettemin zijn uiterste best gedaan.

Maandag, bijna alles gesloten, maar wij gingen met o.v. naar Elche, Elx op zij Catalaans, beroemd om de palmen. Eerst kaartjes kopen voor de tram en de trein. Even wennen, het gaat toch anders dan met een ov-kaart op zak. Maar wij zijn er gekomen en hebben de palmen gezien. Koffie gedronken en water, want warm, beetje rondgelopen en met het rondreistreintje voor toeristen een tochtje door de stad gemaakt. Daarna weer naar het station en naar Alicante.

‘s Avonds Ab zijn verjaardag gevierd in La Gamba Blanca met vis en pimientos del padron en wijn en bier.

Dinsdag de 14e.

Lekker ontbijt je gegeten en op ons gemak naar het MARQ, archeologisch museum. Vlakbij ons hotel. Mooi museum en alles bekeken vanaf de steentijd tot de middeleeuwen. Daarna lopen om de rots van Santa Barbara heen.

We zouden nog een gelegenheid met een foto expositie passeren, maar die hebben we gemist.

Voor we het wisten waren we in de centrale markthal met al dat vlees en vis en mooie groente en fruit. Kopje koffie gedronken met een boterhammetje met ham. Nu richting zee en op zoek naar de lift voor de rots. We kwamen langs het Museu de Frogueres d’Alicant, met een soort carnavals figuren die gebruikt worden bij de viering van St. Jan, van 20 tot 24 juni. Dit museum meegenomen, kunnen we het afvinken.

Bij het passeren van een ijswinkel toch maar even een ijsje gekocht en voorts naar de lift. Die bleek buiten werking te zijn, dus weer in de benen naar hotel Maya. Daar liggen we nu uitgeteld. Vanavond nog een poging gedaan om de fototentoonstelling te vinden. Gelukt en daarna bij de Italiaan een lekkere aspergeschotel gegeten. 14886 stappen vandaag.

Elche Elche Zondag in Alicante

Het was weer mooi.

Volgend project: 2 april op de fiets naar Lekkerkerk.